Robin d’Arcy Shillcock

« terug naar overzicht

Robin d’Arcy Shillcock (Australië, 1953).

The Dodo is a funny bird
It whistles like a cow
It builds its nest in a rhubarb tree
And hops from bough to bough

“Als schilder die doorgaans naar de waarneming werkt, is het soms een verademing om de fantasie op een andere manier de vrije loop te geven. De Dodo, sinds de 17e eeuw ave extinctus (excuseer mijn Latijn), heeft de fantasie van menig voorloper op hol gebracht. Om er een paar te noemen: Roelandt Savery, wiens Dodo werkelijk iconisch genoemd mag worden, Gilles Claesz. d’Hondecoeter, Cornelis Saftleven, John Tenniel, bekend als illustrator van Lewis Carroll’s Alice in Wonderland, en de hedendaagse Britse beeldhouwer Nick Bibby, die een prachtig, levensecht portret in brons maakte.
Savery schilderde een Dodo in een aards paradijs en ironisch genoeg kwam het paradijs voor de Dodo op het eiland Mauritius ten einde niet lang nadat de Nederlandse VOC schepen aanlegden. Ruige zeelieden sloegen ze dood voor het vlees. Varkens en honden op het eiland achtergelaten deden de rest: zij maakten van de Dodo een Dode. En sindsdien kwamen de afbeeldingen, al of niet opgepimpt met gele bloemkoolstaartjes en vleugeltjes, in de plaats van de werkelijkheid. Daar is de kunst dan ook voor. Vlees vergaat nu eenmaal eerder dan verf op koper, paneel of linnen. Want van de Dode bestaat geen opgezet exemplaar meer, geen veren, en alleen losse skeletdelen, met welgeteld 10 vierkante centimeter vel.
Auteur Jan den Hengst, vijftien jaar lang op zoek naar de morfologie (het uiterlijk) van de Dode, kwam na veel gepuzzel tot de slotsom dat de Indiase schilder Ustad Mansur in 1625 een realistische weergave maakte van de Dode, op een miniatuur voor de moghul Jahangir. En waarom dan wel? Op dit schilderij staan andere vogels uit de collectie van de moghul die nog bestaan en allemaal goed te identificeren zijn. Dus ook de Dode. Omgeven door hoenders en ganzen staat een bruine, zwaan-grote loopvogel, denk kiwi zonder lange snavel. Geen schoonheid, geen wandelkaart van gestreepte en gekleurde veren waar een fijnschilder zijn 001-penselen over kan laten dansen.
Mijn illustraties voor het boek van Den Hengst, De Dodo, Portret van een pechvogel (nog te bestellen bij Art Revisited en bij de auteur!) ontwikkelde ik naar aanleiding van de miniatuur van Mansur en de mooie schetsen van een Dode-Dodo in het scheepsjournaal van het VOC schip De Gelderland uit 1601. Wie die tekeningen maakte is onbekend, een van de officieren die heel nauwkeurig met pen en inkt de onderliggende potloodschets verbeterde. Een observator naar mijn hart.
In dit schilderijtje, vervat in een klein zwart lijk-kistje, heb ik me deels laten leiden door Savery, die het oog plat en dwingend als een schietschijf weergaf. Hij is niet meer, maar staart je dwingend aan.”

Website: www.robin-darcy-shillcock.com.

Robin d'Arcy Shillcock, Vervlogen (Dodo), olieverf op paneel, 9,5 x 24,5 cm (te zien in Museum Møhlmann)

Robin d’Arcy Shillcock, Vervlogen (Dodo), olieverf op paneel, 9,5 x 24,5 cm (te zien in Museum Møhlmann)

menu

Pin It on Pinterest

Share This